25. 3. 2008

Cesty inženýrů Hanzelky a Zikmunda

Jak se z cesty kolem světa stala první cesta
22. 4. 1947 se Hanzelka a Zikmund vydali na cestu kolem světa, která byla naplánována na tři roky. K jejímu první zpomalení došlo už v lybijském Sirte, kde při havárii automobilu jen šťastnou náhodou nepřišli o život. Okolnostmi byli donuceni setrvat na místě a čekat. Při zastavení pochopili, že chtějí-li být ušima a očima lidí v Československu a ne pouze obchodními cestujícími, musí mít dostatek času rozhlédnout se kolem sebe. Pozorovali každodenní život Egypta, psali reportáže a když se přesvědčili, že jsou pro posluchače a čtenáře zajímavé, rozhodli se držet se sice cestovního plánu, ale pružně jej přizpůsobovat okolnostem. Naplánovaná cesta kolem světa byla přerušena roku 1950 v Mexiku. Jednak proto, že nebylo možné získat vízum do USA a jednak proto, že Jiří Hanzelka měl zlomenou ruku v zápěstí. Protože cestovatelé byli limitováni množstvím svých finančních zdrojů a kvalitně provedená operace by stála právě tolik kolik letenka do Československa, rozhodli se přerušit plány a vrátit se domů. Pro cestu Afrikou a Latinskou Amerikou se zaužívalo označení první cesta.
Nedokončená druhá cesta
22. 4. 1959 se Hanzelka a Zikmund se dvěma spolupracovníky vydali na cestu, která měla být dokončením jejich světoběžných ambicí. V plánu výpravy bylo projetí Asií, Indonésií a Austrálií. Do Austrálie ovšem výprava nezískala víza. Druhá cesta vedla tedy Asií a Indonésií a skončila roku 1964.
Třetí sólová cesta Miroslava Zikmunda
22. 4. 1994 se Miroslav Zikmund vydal do Austrálie a na Nový Zéland dokončit i za svého cestovatelského partnera Jiřího Hanzelku cestu kolem světa. Nadchlo jej primitivní umění původních australských obyvatel, příroda i lidské osudy.

Žádné komentáře: